Søg

Undgå erstatningskrav – følg løbende op på håndværket

Mie Riis, Kvægkonsulent, mir@velas.dk, 21475358
Brian Bastrup Søndergaard, Planteavlskonsulent, bss@velas.dk, 25185681

Vi oplever desværre hvert år at skulle forholde os til erstatningssager på foder, som ikke lever op til det forventede. I den optimale verden skal der fra vores synsvinkel være en forventningsafstemning imellem jer landmænd og maskinstationen forud for sæsonen – det sker desværre for sjældent. På en god snittedag kan der nemt lægges foder ind for 4-500.000 kr. Når kvaliteten i stakken af forskellige årsager svigter, er det dig som landmand, der skal opfodre det over en lang periode, men da der skal købes erstatningsfoder ind, er der også risiko for at der bliver rejst erstatningskrav mod maskinstationen.

Hvad den moderne malkeko forlanger

Den moderne malkeko kræver grovfoder af høj kvalitet, og at det indlægges i stakken, så der kan udtages og udfodres en ensartet blanding hver dag. Forudsætningerne for at opnå en god ensileringsproces og dermed et godt foder påhviler i høj grad håndværket. Kravene til grovfoderkvaliteten og herunder også snitning og cracking af kernene øges, da en højtydende ko har behov for at foderpartiklerne har et stort overfladeareal, og den gamle regel om at en kerne bare skulle være anslået er derfor ikke længere tilstrækkelig.

Tørstofprocenten ved snitningen har meget stor betydning for de kemiske processer i ensileringsprocesserne. Hvis det er for tørt bliver der en begrænset ensileringsproces, som øger risikoen for varmedannelse og fejlgæring. Modsat vil for vådt materiale give en meget kraftig ensileringsproces, og dermed en sur ensilage, samtidig med at stakken risikerer at brække af foran snitfladen. Ensileringsprocessen kræver iltfrie forhold, og udlægning i tynde lag i hele stakkens længde og god sammenkøring er en forudsætning. Derudover skal der være en høj hygiejne på marken, ved stakken og i stakken, så iblanding med jord, sand og andet forurening undgås. Det er blot nogle af de områder, der er vigtige at forholde sig til ved forventningsafstemningen.

Undgå det uønskede resultat

Nedenstående fotos er eksempler fra tre forskellige erstatningssager. Foto 1 er blandsæd, som er blevet crimpet, men med dårligt resultat. Foto 2 og 3 er helsæd skårlagt med for lav stubhøjde, hvilket medførte wrapballer som indeholdt flager af jord/ler og med store partier mug. Ballerne kan ikke anvendes som foder, og skal derfor erstattes. Foto 4 og 5 er majshelsæd høstet med en snitter, som har været forkert indstillet. Resultatet er for store stykker og ikke-crackede kerner. Maskinstationen har i det pågældende eksempel erstattet for det tabte stivelse i de ufordøjede majskerner og partiklerne, som er af en størrelse, hvor køerne sorterer dem fra på foderbordet.

Menneskelige såvel som tekniske fejl vil opstå, men det er vigtigt at reducere skadens omfang. Sørg derfor for at få forventningsafstemt med maskinstationen inden arbejdet sættes i gang.

Det er derfor yderst vigtigt, at der løbende følges op på, om den høstede afgrøde lever op til forventningerne, og at der er klar enighed om, hvem der har ansvaret hvis kvaliteten svigter. Indlægges foderet ikke med den aftalte kvalitet, så kontakt straks den ansvarshavende fra maskinstationen, sådan I sammen kan få afklaret, hvorvidt der skal køres videre, korrigeres eller om nødvendigt afbrydes.

Foto 1 – Crimpet blandsæd med et dårligt resultat.
Foto 2 – helsæd skårlagt med for lav stubhøjde
Foto 3: helsæd skårlagt med for lav stubhøjde
Foto 4 – majshelsæd høstet med en forkert indstillet snitter
Foto 5 – majshelsæd høstet med en forkert indstillet snitter
Facebook